Povodom 400 godina od Molijerovog rođenja, Univerzitetska biblioteka „Svetozar Marković”, u saradnji sa Filološkim fakultetom u Beogradu, a u okviru programa „Klasici svetske književnosti – jubileji“ organizuje izložbu plakata i knjiga sa pratećom publikacijom pod nazivom Molijer, naš savremenik.
Cilj izložbe Molijer, naš savremenik je da se posetiocima pruži obilje podataka iz Molijerovog života i stvaralaštva kako bi se podsetili na značaj, uticaj i aktuelnost jednog od najvećih komediografa svetske književnosti, čija dela i danas plene sočnim i pristupačnim jezikom, neodoljivim zapletima, upečatljivim likovima, visokom komikom koja proističe iz psihologije karaktera, ubojitom satirom i društveno-etičkim angažmanom.
Slavni francuski književnik Molijer (1622-1673) prvo se, kao i Šekspir, bavio glumom, da bi tokom relativno kratkog ali burnog i plodnog života, postao kompletan pozorišni čovek: rasni glumac, vešt organizator i režiser, odgovoran upravnik pozorišta i vrhunski dramski pisac, jedan od najvećih komediografa svih vremena.
MOLIJER (Molière) pravim imenom Žan-Batist Poklen (Jean-Baptiste Poquelin) rođen je 15. januara 1622. u Parizu. Po poreklu je trebalo da bude dekorater na dvoru, a po školovanju da radi u pravosuđu, ali on se, vođen neodoljivom strašću prema teatru, odrekao sigurnog života i sa prijateljima osnovao pozorišnu družinu „Slavno pozorište“ sa kojom je čitavih dvanaest godina kalio pozorišni zanat po francuskoj provinciji, da bi se pobedonosno vratio u Pariz. Stekao je naklonost Luja Četrnaestog koji ga je štitio do kraja života, ali čak ni tako moćna zaštita nije sprečila progon Molijera od strane onih koje je izvrgavao ruglu u svojim komedijama. Zbog ismevanja religiozne hipokrizije nazivan je bezbožnikom i trovačem duša, a iz verskih krugova se tražilo da zbog Tartifa i Don Žuana bude spaljen zajedno sa svojim delima. Navukao je na sebe gnev aristokrata jer je ismevao njihov snobizam i izveštačenost, ali i buržuja koje je šibao zbog tvrdičluka, zaslepljenosti novcem i jurnjave za titulama. Zamerio se lekarima i advokatima prikazujući njihovo neznanje, šarlatanstvo i gramzivost, a uz sve to, on se od samih početaka suočavao sa napadima kolega iz konkurentskih trupa, te je vodio neprestanu polemiku sa njima. Samopregoran fanatičan rad koji je rezultirao sa ukupno trideset tri napisana pozorišna komada i iscrpljujući „rat” koji je vodio na mnogo frontova, doveli su do Molijerove prerane smrti koja je veštom igrom sudbine došla po njega pravo na pozornicu, tokom izvođenja Uobraženog bolesnika, pri čemu se publika smejala misleći da Molijer izvodi jednu od svojih glumačkih bravura. Ali ni smrt u njegovoj pedeset prvoj godini mu nije donela mir, jer po verskim kanonima tog vremena kao glumac nije mogao biti regularno sahranjen, nego samo kao bezimen, na periferiji groblja i u okrilju noći.
Uprkos svemu, Molijerove predstave su bile popunjene do poslednjeg mesta, a njegova popularnost se protokom vremena nimalo nije smanjila. Aplaudira mu i današnja publika širom sveta, koja ga doživljava kao svog savremenika, a ne kao pisca udaljenog cela četiri stoleća.
Otvaranje izložbe: u četvrtak, 29. septembra u 13 sati u Univerzitetskoj biblioteci „Svetozar Marković“
Govore: prof dr. Jovan Popov i doc. dr Željka Janković sa Filološkog fakulteta u Beogradu
Pozdravna reč: prof. dr Aleksandar Jerkov, direktor Univerzitetske biblioteke
Urednica programa i autorka izložbe i prateće publikacije: Vuka Jeremić, bibliotekarka savetnica
Snimak sa otvaranja izložbe možete pogledati ovde
